CJ A/S hylder og efterlyser byggeriets ”studenter”

Selvom vi ytrede samme ord sidste år, så er de ligeså gældende nu som dengang.

I disse dage præges bybilledet af glade studenter med deres karakteristiske hvide hue med et farvebånd, der signalerer hvilken type student, de er.

CJ A/S i Fredericia har, i lighed med andre brancheaktører, grebet muligheden for at hejse et flag for håndværket og byggeriets folk samtidig med at man gratulerer de håbefulde studenter med deres eksamen og hue.

”Vi skal tale de praktiske, håndværksmæssige fag meget op, for de er mindst lige så vigtige som de mere bogligt orienterede studenter.  Begge bidrager væsentligt til samfundsudviklingen, bare på forskellig vis, men begge udnytter det talent, som de nu en gang er udstyret med. Nogen kan det ene og nogen er gode til noget andet. Alle er gode til noget, student eller ikke”, siger Jonathan Smetana, direktør i CJ A/S Fredericia, der har 150 medarbejdere ansat med vidt forskellig baggrund. Der er både ufaglærte og højtuddannede.

”Og alle er vigtige. Det er vores pointe med kampagnen. Vi kommer også til at hyre flere lærlinge end tidligere, fordi vi har en forpligtelse og i øvrigt er en god alsidig arbejdsplads, hvor man lære noget med nogle gode erfarne byggefolk som læremestre. Så der er god grund til at flage for andre end studenterne – selvom de selvfølgelig i høj grad fortjener det”, siger CJ-direktøren.

Prognoserne viser, at Danmark kommer til at mangle hænder inden for få år. Ethvert tiltag der kaster fokus på byggeriets spændende karriere-muligheder er vigtige. Ikke mindst dem der ikke kræver studenterhue, men det betyder ikke, at man ikke skal bruge hovedet. Tværtimod.

”Vi skal skabe branchens egne talenter og skal fejre dem på lige fod med studenterne. For de spiller en mindst lige så stor samfundsrolle. Det vil vi gerne slå et slag for, ligesom vi selvfølgelig – helt egoitisk – gerne vil gøre opmærksom på, at vi faktisk er en knippelgod arbejdsplads også hos CJ”, siger Jonathan Smetana.

Studenter-”kampagnen” er en forløber til en tiltænkt lærlinge-kampagne til senere på året. Hos CJ A/S arbejdes der på flere fronter med struktureringen af uddannelsesforløbene for byggebranchens kommende talenter og ”studenter” ud i håndværk og byggeri.